måndag 14 oktober 2024

Är "nazisionism" en antisemitisk term?

Det sägs ibland att det automatiskt är ett uttryck för antisemitism att jämföra Israels brott med nazismen.
 
Det är det inte. Man kan diskutera hur adekvat jämförelsen är - ju längre Israels terror pågår ju fler kommer att uppfatta den som adekvat - men det finns i dessa dagar absolut ingen anledning att se den som antisemitisk i sig.
 
Jag minns i tidigt 90-tal då en vänsterströmning jag hade nära kontakt med började använda termen nazi-sionism om Israels terror mot palestinierna. Det berodde inte på antisemitism - de använde på samma sätt termen nazi-stalinism om serbchavinisternas utrotningskrig mot bosniska muslimer - men om den var lämplig kan man ju diskutera.

Själv tyckte jag det inte - då.
 
Men ju längre Israels utrotningskrig pågår ju mer börjar jag tycka att invändningar mor sådana termer ter sig futtiga. Massutrotning är faktiskt massutrotning vare sig den sker organiserat i dödsläger eller genom systematiskt och målinriktat mördande av civilbefolkning. Det finns absolut skillnader - och de är viktiga att ta fram - men ju mer Israels massmord pågår ju mindre angeläget ter det sig för mig att peka på just skillnaderna.

Om man ska kalla det som sker i Palestina idag för ett folkmord eller använda den mer vaga termen folkmordsliknande är i grunden ointressant.
 
De som reagerar hårdare på de som använder "fel" ord i sina fördömanden av Israels utrotningskrig än mot utrotningskriget i sig är enbart föraktliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar