onsdag 5 februari 2020

Telge Bostäders utförsäljning - ett förräderi

Jag hyr den lägenhet jag har i Hovsjö sedan 1 januari 2007.Jag fick kontraktet efter att ha stått Telge Bostäders kö i bara några år. Numera är kön mycket längre - för att få en lägenhet verkar den vara mer än tio år. Jag känner en person som stått i den i 17 år.

Jag trodde att det faktum att jag bott här i 13 år skulle göra att jag fick en någorlunda bra placering. Och det sades så från en person i Telge Bostäder jag frågade för et tag sedan. Men hen hade fel. Man måste genom en egen handling placera sig i kön och de 13 år man har bott här har ingen betydelse alls.

Telge Bostäder ägs av Södertälje kommun. Dvs dess policy beslutas av partierna i Södertälje kommunfullmäktige.

Nu har alltså alla partier utom Vänsterpartiet röstat för att hälften av alla Telge Bostäders bostäder i Hovsjö (inklusive min) ska säljas till ett privat bolag. Och den 1 februari överfördes dessa så till ett bolag vars namn jag inte ens ids nämna.

Det var ingen tillfällighet att jag valde att ställa mig i kön hos ett kommunalt och inte ett privat bolag. Jag vill helt enkelt inte ha en privatvärd. Och eftersom jag varit så dum att jag inte ställt mig i en kö igen finns en stor risk att jag tvingas bo i ett hus som drivs av ett vinstdrivande företag tills - jag dör.

Jag anser att Södertälje kommun inte har någon som helst rätt att sälja ut hundratals bostäder till ett privatföretag - utan att fråga hyresgästerna om de går med på det. Och det har de minsann inte gjort.

Jag vill inte alls bo i ett hus som ägs av ett vinstdrivande företag. Och i och med att jag fick kontrakt hos Telge Bostäder trodde jag att jag för resten av mitt liv skulle slippa det.

Och jag antog att den politiska sammansättningen i Södertälje kommunfullmäktige är så pass vänster så att det inte finns en risk för privatiseringar här. Ack vad jag bedrog mig.

Av Moderaterna, SD, KD, L och C kunde man kanske inte väntat sig något annat. Men även S och MP röstade för att sälja ut.

Vänsterpartiet har ett namn som faktiskt verkar ovanligt passande dessa dagar. För av döma av denna omröstning är alla andra partier  idag - marknadsliberal höger.

Borgare är borgare - men S och MP försöker låtsas som att de skulle vara något alternativ till borgerligheten.  Detta förräderi mot många av sina egna väljare (åtminstone S har mycket höga siffror i valen i Hovsjö och Södertälje) - tyder inte direkt på att det är så..

Ja, förräderi tycker jag inte är ett för starkt ord. Åtminstone jag känner mig faktiskt - förrådd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar