fredag 19 juli 2024

En tanke

/Från min huvudblogg 15/7 2024/

 Jag jämför, väl att märka, inte Trump med Hitler, men däremot tror jag att den - milt sagt! -mycket bristfälliga borgerliga demokratin i USA kan vara hotad vid en Trumpseger.  

Det finns risker för en utveckling mot en bonapartistisk diktatur  - det finns för övrigt även risker för inbördeskrig.

Så även om jag inte jämför Trump med Hitler som politisk figur vill jag ändå nu göra en jämförelse  som anknyter till Hitler och nazismen. Om det blir en Trumpseger och sedan en alltmer bonapartistisk regim kommer kanske  mordförsöket mot Trump igår i framtiden kunna jämföras med riksdagshusbranden i Tyskland 1933.

Som något som som banade vägen för en diktatur. Och användes som en förevändning för att skapa en sådan. 

 

Den ansvariga för riksdagshusbranden 1933, Marius van der Lubbe, (med nedböjt huvud)  inför rätta i Berlin samma år. 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar